starwars.nu
NyheterForum
FilmernaGuide
LeksakerSpel
LitteraturRedaktionen

starwars.nu forum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 LEKSAKER & SAMLAROBJEKT
 Star Wars : leksaker
 Star wars modeller
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 60

Sweden
Invånare i Galaxen

Sweden

Posted - 2005/02/16 :  22:22:07  Show Profile  Send Sweden an ICQ Message Send Sweden a Private Message  Reply with Quote
AATC-86

Sure. Here's a tutorial:

Detta är dock en kort och förenklad version om vad McFarlanes Movie Maniacs action figures är för något. Todd McFarlane började med att teckna Spindelmannen åt Marvel Comics. Sedan så skapade han sitt eget serietidnings förlag McFarlane Comics och gav ut serien Spawn. Smart nog så såg Todd McFarlane till att behålla alla rättigheter till prylar som till exempel action figures från sin egen serie. Det gjordes för övrigt en film baserad på hans serie med samma namn nämnligen Spawn. 1998 kom de första Movie Maniacs (Film Galningar) action figures ut och har kallats för action figures på steroider på grund av sin detaljrikedom och kvalitet. Att jämföra Kenner Toys Star Wars action figures med McFarlanes är som att jämföra skit med diamanter för McFarlanes är totalt överlägsna vad det gäller kvalitet och detaljrikedom. Movie Maniacs är action figures i skala 1:8 (runt 22,5 cm höga) på diverse hjältar och monster från diverse action, science fiction och skräckfilmer. Dessa action figures är mycket detaljerade och kommer oftast med en basplatta eller en dioramaplatta och är som små färdigbyggda och färdigmålade modeller. Varje år så släpper McFarlane c:a 6 stycken eller fler nya Movie Maniacs och man har nu kommit till Movie Maniacs 7. På senare år har McFarlane också börjat att tillverka både 18" eller 45 cm (skala 1:4) samt 12" eller 30 cm (skala 1:6) höga action figures i samma fina kvalitet. För ett antal år sedan så började dessa action figures att dyka upp här hemma i Sverige hos diverse direktimportörer men då tyvärr till mycket höga priser. Idag så är det många direktimportörer, affärer och nätbutiker som säljer dessa så priserna på dem har gått ner en hel del. Här följer länkar till McFarlanes website som gör en massa olika action figures av alla de slag förutom den mest kända Movie Maniacs.

Spawn.com:

http://www.mcfarlane.com/toys/

Movie Maniacs 1:

http://www.mcfarlane.com/toys/series.aspx?series=8

1998. Fem action figures. Eve & Patrick från Species II, Freddy Kruger från A Nightmare on Elmstreet (Terror på Elmstreet), Jason Voorhees från Friday the 13th (Fredagen den 13:e) och Leatherface från The Texas Chainsaw Massacre (Motorsågsmassakern).

Movie Maniacs 2:

http://www.mcfarlane.com/toys/series.aspx?series=9

1999. Sju action figures. Chucky från Child's Play, Bride of Chucky Boxed Set: Chucky & Tiffany från Bride of Chucky, Eric Draven från The Crow, Ghostface från Scream, Michael Myers från Halloween (Alla Helgons Blodiga Natt), Norman Bates från Psycho och Pumpkinhead från Pumpkinhead/Night of the Demon.

Movie Maniacs 3:

http://www.mcfarlane.com/toys/series.aspx?series=10

2000. Tio (Elva) action figures. 18-Inch Freddy Kruger från A Nightmare on Elmstreet (Terror på Elmstreet), 18-Inch Michael Myers från Halloween (Alla Helgons Blodiga Natt), Ash från Army of Darkness a.k.a. Evil Dead III, Blair Monster & Norris creature and spider från The Thing, Edward Scissorhands från Edward Scissorhands, The Fly från David Cronenbergs The Fly 1986, John (Samuel L. Jackson) Shaft från John Singletons Shaft 2000, King Kong Deluxe Boxed Set från King Kong 1933 och Snake Plissken från Escape from L.A. (Flykten från L.A.).

The Crow in Display Case/Eric Draven från The Crow. Modifierad återutgåva av Eric Draven från Movie Maniacs 2.

Movie Maniacs 4:

http://www.mcfarlane.com/toys/series.aspx?series=11

2001. Nio (Elva) action figures. 18-Inch Ash från Army of Darkness a.k.a. Evil Dead III, Blair Witch från The Blair Witch Project, Candyman från Candyman, Evil Ash från Army of Darkness a.k.a. Evil Dead III, Freddy Kruger från A nightmare on Elmstreet (Terror på Elmstreet), Jaws Deluxe Boxed Set från Jaws (Hajen), 18-Inch Leatherface från The Texas Chainsaw Massacre (Motorsågsmassakern), T-1000 & T-800 från Terminator 2 - Judgment Day.

12" Chucky från Child's Play och Ash & Pit Witch Two-Pack från Army of Darkness a.k.a. Evil Dead III.

Movie Maniacs 5:

http://www.mcfarlane.com/toys/series.aspx?series=12

2002. Åtta (Nio) action figures. Alien and Predator Deluxe Boxed Set från Alien och Predator (Rovdjuret), Lord of Darkness från Legend (Legenden), Djinn från Wishmaster, Jason från Friday the 13th Part X (Fredagen den 13:e Del 8, 18-Inch Edward Scissorhands från Edward Scissorhands, Sarah Connor & T-800 Endoskeleton från Terminator 2 - Judgment Day och Tooth Fairy från Tooth Fairy/Drakness Falls.

Ash & Evil Ash Two-Pack från Army of Darkness a.k.a. Evil Dead III.

Movie Manics 6:

http://www.mcfarlane.com/toys/series.aspx?series=13

2003. Fem (Sju) action figures. Dog Alien från Alien3, Predator The Hunter och Predator från Predator 2 (Rovdjuret 2), Alien Queen från Aliens och Warrior Alien från Alien - Resurrection.

Collector's Club Exclusive Stealth Predator från Predator (Rovdjuret) och Lord of Darkness in Display Case från Legend (Legenden). Modifierad återutgåva av Lord of Drakness från Movie Maniacs 5.

Movie Maniacs 7:

http://www.mcfarlane.com/toys/series.aspx?series=206

2004. Sju action figures. RoboCop från RoboCop, Colonial Marine Corporal Hicks från Aliens, Leatherface, Old Monty, Sheriff Hoyt, Erin och 12" Leatherface från The Texas Chainsaw Massacre (Motorsågsmassakern) 2003.

Collector's Club Exclusive Colonial Marine Corporal Hicks från Aliens.

Alien and Predator:

http://www.mcfarlane.com/toys/series.aspx?series=1

2004. Sex (Sju) action figures. Alien från Alien, Predator The Hunter och Predator från Predator 2 (Rovdjuret 2), Warrior Alien från Aliens, 12" Alien från Alien och 12" Predator från Predator (Rovdjuret).

Musicland Exclusive Stealth 12" Predator från Predator (Rovdjuret).

Aliens Vs. Predator:

http://www.mcfarlane.com/toys/series.aspx?series=205

2004. Fem (Sex) action figures. Scar Predator, Elder Predator, Celtic Predator, Grid Alien och Battle Alien från Aliens Vs. Predator.

Collector's Club Exclusive Stealth Celtic Predator från Aliens Vs. Predator.

Aliens Vs. Predator Series 2:

http://www.mcfarlane.com/toys/series.aspx?series=267

2005. Fem action figures. Alien attacks Predator, Celtic Predator throws Alien, Alien Queen and Predator 1, Alien Queen and Predator 2 och Birth of the Hybrid Boxed Set från Aliens Vs. Predator.

Terminator 3: Rise of the Machines:

http://www.mcfarlane.com/toys/series.aspx?series=22

2003. Sex action figures. 12" T-850 Terminator, T-850 Vs. T-X Deluxe Boxed Set, T-850 Terminator, T-850 Terminator with Coffin, T-X Terminatrix och T-X Terminatrix Endoskeleton.

Lade till filmtitlarna på engelska (och svenska) så har du/ni inte sett de filmer som dessa action figures kommer ifrån kan du/ni söka information om filmerna på IMDb The Internet Movie Database:

http://www.imdb.com/

Obs! Spawn.com eller McFarlane Toys hemsida verkar krångla så bli inte förvånade om ni får felmeddelanden att sidan ej finns utan försök då om igen eller lite senare i så fall.

Hobbybokhandeln hos er i Stockholm känner jag till och jag har varit där ett antal gånger genom åren. Jag vet precis vilka modeller det är du beskriver. Det är engelska modelltillverkaren Halcyons modeller som du pratar om. Endera är det Alien Warrior with Base & Egg eller Attacking Alien i skala 1:9 du såg samt Class II Power Loader with Ripley i skala 1:12. Halcyon slutade att tillverka dessa i mitten på 90-talet men de brukar vara lätta att få tag på om man kollar på eBay och då oftast mycket billigare än vad Hobbybokhandeln och Fålat Ski-Fi tar för dem för de har ocker priser.

Japp. Revell Germany släpper plastmodeller från Revenge of the Sith men det ska AMT/MPC/ERTL eller Racing Champions som de också heter också göra. Men inte blir det Japanska Fine Molds, Hasegawa eller Tamiyas mycket höga kvalitet på dem inte utan samma skit som de gamla AMT/MPC/ERTL modellerna. Vad jag vet så är inte direkt någon av Revell Germanys Revenge of the Sith modeller ens i samma skala som varandra vilket är samma skit som AMT/MPC/ERTLs gamla skit.

Japp igen. Racing Champions som köpte upp AMT/MPC/ERTL och senare även Polar Lights har beslutat och har redan börjat att släppa AMT/MPC/ERTLs gamla skitmodeller men i nya lådor. Gud förbjude.

Men för mig var allt det där bara gamla nyheter... *asg*

Med vänliga hälsningar,

Lars "Sweden" Olsson i Sundsvall.

R.J. (John Carpenter's The Thing) MacReady: Crazy Swedes...

Edited by - Sweden on 2005/02/22 02:50:54
Report to Moderator Go to Top of Page

AATC-86
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/02/17 :  19:20:41  Show Profile Send AATC-86 a Private Message  Reply with Quote
Sweden
Inget kommer nog upp i samma klass av kvalité som Finemolds, men hur kassa Revell och...Racing champions byggsatser är så är det ändå något att utgå ifrån. En kass modell som man får detaljera själv är rätt kul ibland.

Synd bara att grejerna inte är i samma skala, verkar korkat.

Skulle heller inte ha något emot lite byggsatser av Separtisternas markfordon och skepp (Kom igen nu; en Hailfire droid!!!).

Och för övrigt så anser jag att Kartago skall förstöras.
---------------------------

Liutenant-Modell-byggar federationen

Sweden
Invånare i Galaxen

Sweden

Posted - 2005/02/20 :  02:01:58  Show Profile  Send Sweden an ICQ Message Send Sweden a Private Message  Reply with Quote
AATC-86

Nej, inga av de rymdskepp och fordon som släpps som injektionsgjutna plastmodeller inom Science Fiction genren håller samma kvalitét som Japanska Fine Molds Star Wars modeller och så har det sett ut i år. Om man tittar på utvecklingen av injektionsgjutna plastmodeller så har den kommit långt de senaste 20 åren om man tittar på den enorma kvalitét som "Hasegawa och Tamiya" har på sina mycket fina modeller. Men vad det gäller modeller från Science Fiction genren har den i princip stått stilla då det mest produceras en massa smörja och de enda som har bra hög kvalitét på dem är Japanska Bandai med flera.

Visst är Revell Germany och AMT/MPC/ERTL/Racing Champions modeller något att utgå ifrån men som du sade tidigare så får man ödsla en mindre förmögenhet på utbytesbitar och det tycker jag suger fett. Många av dessa skräpmodeller fanns redan innan du och OOM-9 ens var en glimt i era fäders ögon och fanns till och med när jag var i er ålder och jag kan säga att jag var besviken redan när de då kom ut. Jag minns så väl hur jag tittade på AMT/MPC/ERTLs Millennium Falcon och jämförde den med bilden på filmmodellen som fanns på lådan men byggsatsen såg inte ut som den och jag vart grymt besviken på den.

Jag hade på den tiden ingen kunskap att kunna scratchbygga modeller och inte heller fanns det då utbytesbitar i resin och lika bra var det för att få en fin Millennium Falcon måste man scratchbygga den. Det räcker inte att bara köpa Falcon Kits utbytesbitar i resin utan man får i princip såga sönder skiten och limma ihop den igen för det mesta av skrovet har "totallt" fel form och konturer samt detaljer. Om man ska behöva göra så här och dessutom köpa utbytesbitar i resin för en halv förmögenhet för att få en fin Millennium Falcon modell ja då avstår jag hellre och "scratchbygger" Han Solos skepp själv.

Vad problemet ligger i är att allt handlar om pengar och att alla de modelltillverkare som finns inte vill lägga pengar på kvalitét vad det gäller modeller från Science Fiction, skräck & Fantasy genren. Ett annat problem är att vi modellbyggare och samlare köper den här gamla och nya skiten och så länge som vi nu gör det så kommer dessa modelltillverkare "inte" att ge ut plastmodeller med hög kvalitét.

Helloween

Vart tog du vägen då?

Med vänliga hälsningar,

Edited by - Sweden on 2005/02/20 02:05:18

OOM-9
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/02/20 :  20:36:05  Show Profile Send OOM-9 a Private Message  Reply with Quote
Oj Oj här har det skrivits =)

Jag bygger just nu lite warhammer som jag bytte med en kille 34 omålade skinks utan plattor som jag har fått från något tidiager mot: 22 skinks,16 sarusar,teradon,old blood och skink preist allt är nytt utom teradonen!

-----------------------------

Sergeant-Modell-byggar federationen

Guardian Jedi
Darth Vader

Naboo

Posted - 2005/02/21 :  09:54:37  Show Profile Send Guardian Jedi a Private Message  Reply with Quote
Måste inkräkta lite i tråden då jag ser att det diskuteras McFarlane

Sweden

Kul att någon annan har upptäckt dessa figurer
Du är välkommen att starta en tråd om detta om du känner för det,
Jag kommer att hänga på i så fall med lite bilder på vad jag har.
Kan bara hålla med dig om att detaljnogrannheten på speciellt Movie
Maniacs figurerna är överlägsen. Samlar själv på så gott som alla
Alien och Predator-figurer.

Om bara McFarlane kunde få licens på Star Wars...

"Do or do not, there is no spoon!"

Sweden
Invånare i Galaxen

Sweden

Posted - 2005/02/22 :  01:10:48  Show Profile  Send Sweden an ICQ Message Send Sweden a Private Message  Reply with Quote
Guardian Jedi

Kul att träffa på en likasinnad.

Sagt och gjort! Forumet har fått en ny tråd!

Med vänliga hälsningar,

AATC-86
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/02/22 :  17:46:38  Show Profile Send AATC-86 a Private Message  Reply with Quote
Crap, byggandet av mitt första-världskrigs triplan Fokker Dr 1 (Röde baronens kärra!) har skitit sig lite. Färgen krackelerade på delar av planet, så jag fick slipa ner skiten och måla om den igen. Detta innebär att jag kommer börja med A-wingen senare än planerat.
Inget ont som inte för något gott med sig; nu har jag tid att inhandla plastic card och färger till farkosten INNAN jag börjar bygga den.

Sweden
Detta problem med kassa SW-modeller innebär ett stort dilemma för oss byggare. Antingen köpa skiten, för att det inte finns någon annan, och därmed stödja företagen som gör dessa kassa byggsatser. Eller så låter man, i protest, bli att köpa deras grejer...men då sitter man där utan något att knåpa med.

OOM-9
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/02/23 :  16:26:26  Show Profile Send OOM-9 a Private Message  Reply with Quote
Ja men AATC-86 vi har ju inte specielt så få modeller hehe =).
Jag har ont som fan i örat och kan inte bygga men vi syns på torsdag!

Sweden
Invånare i Galaxen

Sweden

Posted - 2005/02/23 :  18:56:00  Show Profile  Send Sweden an ICQ Message Send Sweden a Private Message  Reply with Quote
AATC-86

Problemet med det resonemang du för är att det då aldrig kommer att ges ut några bättre Star Wars modeller för så länge vi köper denna skit så kommer inga nya modeller att tillverkas och så är det bara.
Att stödja Racing Champions som köpt de gamla Star Wars modellerna från ERTL som i sin tur köpte dem av MPC som gjorde dem i slutet på 70 och början på 80-talet är väl ändå att ta i det grövsta eller hur?
Alla dessa modeller som redan från början var av urusel kvalitét är väl ändå inte kul att bygga för när man måste såga sönder dem och sedan limma ihop dem igen m.m. för att få en fin modell nej usch.

Då är det bättre att stödja Fine Molds. Vart de nu tog vägen?

OOM-9

Inte jag heller. Har en hel klädkammare full av dem. *S*

Hoppas du blir bättre i örat. Har själv haft besvär med dem.

Sweden - The One... And Only.

OOM-9
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/02/23 :  20:10:01  Show Profile Send OOM-9 a Private Message  Reply with Quote
Sweden

Du jag kan inte räkna minna men det finns fler som har typ 2 gaderober fulla.
Örat så kommer jag gå till läkaren snart.....

Ja vi höras!

Kolla vore kul att prova

http://www.star-ranger.com/Stuff/SFX2002.htm

Edited by - OOM-9 on 2005/02/23 20:30:05

Sweden
Invånare i Galaxen

Sweden

Posted - 2005/02/24 :  19:53:03  Show Profile  Send Sweden an ICQ Message Send Sweden a Private Message  Reply with Quote
OOM-9

Jo, det finns de som faktiskt har sådana enormt stora samlingar av modeller att man bara står (eller sitter) och gapar som ett får över hur otroligt mycket de nu har samlat på sig genom åren som har gått.

Min klädkammare är fylld från alla väggar till alla väggar samt golv till tak och den är inte så himla liten men då innehåller den också mina mycket stora samlingar jag har av modelltåg och Star Wars LEGO.

Jag har faktiskt aldrig prövat på och spela rollspel själv men jag kan tänka mig att det är kul om man bara sätter sig in i det hela så Star Ranger's Sci-Fi Crossover Battles kan då säkert vara intressant.

Hoppas att du blir bättre med besvären i örat.

AATC-86
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/02/24 :  21:58:08  Show Profile Send AATC-86 a Private Message  Reply with Quote
Sist jag räknade hade jag uppemot 40 obyggda modeller, och cirka 70 byggda. Yeah!

Byggmötet med IPMS var väldigt trevligt idag tycker jag. Fick inget vettigt svar från Hugis om det där med medlemskortet tycker jag (eller så är det bara jag som hör dåligt), men i övrigt var allt kul. Intressant med besökaren där som var Kongo-veteran också.

Sen köpte jag någon liten sorglig ursäkt till italienskt jaktflygplan på Hobbybokhandeln, en Fiat-nånting, för 16kr. Det var inte så illa pinkat ändå. Blir intressant sen att ge sig i kast med det kamouflaget.

Sweden
Du har rätt, om alla lät bli att köpa Racing champions crap så skulle de nog tänka om eller så skulle någon annan firma ta över med en bättre kvalité på sina grejer.
Men om bara jag, du, och OOM-9 strejkar så ger det ingen effekt. Ungarna på 12 år kommer fortfarande köpa grejerna och inte veta bättre, så vår protest skulle inte ge någon effekt.
Därför köper jag skiten, för att den är bättre än ingenting. En variant skulle iofs kunna vara att vänta tills den auktioneras ut på eBay, då har någon redan köpt den, så att man inte stöder företaget direkt.

Finemolds är bäst. Vill jag ha en TIE Interceptor så köper jag ju Finemolds. Den må vara dyrare, men man stöder the good side och får en riktigt sjysst modell.

OOM-9
Hahaha! Star trek vs. Star wars, vilken idé!
Klart att Star wars vann...

Sweden
Invånare i Galaxen

Sweden

Posted - 2005/02/25 :  02:05:41  Show Profile  Send Sweden an ICQ Message Send Sweden a Private Message  Reply with Quote
AATC-86

Klart att jag har rätt för skulle ingen köpa Racing Champions skit som egentligen nu bara är AMT/MPC/ERTLs gamla skit som i ursprung tillverkades av MPC och som var skit redan från början slapp vi dem.

Men som du säger så hjälper det inte att vi och alla andra seriösa modellbyggare protesterar för 12-åringarna som inte vet bättre lär komma att köpa dessa i alla fall så vår protest skulle vara fruktlös.

Visst, de allra flesta gör som du (och jag) har gjort och köper all denna skit i brist på annat men hur än vi vrider och vänder på det hela så har vi mycket att skylla på oss själva för att det blivit så.

Men vad många inte vet är att det största själet till detta är:

Då de flesta designer på rymdskepp, fordon, vapen, monster och till och med skådespelarnas ansikte och kropp med mera från film och TV är skyddade av upphovsrättslagen så behöver modelltillverkare licens eller tillstånd för att få göra modeller särskilt om de vill slippa rättsliga åtgärder från upphovsrättsägarna för det kan kosta en del.

Många av de små-tillverkare eller så kallade Garage Modell företag som nu finns skiter oftast i detta då licenser eller tillstånd kan vara fruktansvärt dyra att köpa och upphovsrättsinnehavarna lär inte stämma dem då deras upplagor kanske handlar om endast ett hundratal modeller för en rättegång mot dessa kostar mer än vad böterna blir.

Men de stora modelltillverkarna som kan göra större upplagor av sina modeller och som kommer att kunna sälja så ofantligt mycket mer än de små tillverkarna köper i regel alltid licens eller tillstånd från upphovsrättsinnehavarna vilket också då kan ge tillgång till mycket fint referens material som till exempel filmmodellerna och ritningar.

En licens eller tillstånd att göra modeller från en speciel film kan alltså kosta skjortan men att göra gjutformar i stål för att kunna massproducera modellerna i plast är också en annan hög kostnad då en bra gjutform samt hur stor modellen ska vara kan göra att den kostar så mycket som hela en eller två miljoner svenska kronor att ta fram.

Sedan så ska modelltillverkaren naturligtvis också ta fram en snygg produktlåda, bruksanvisning och dekaler samt marknadsföra produkten och då har bara inte ett helt år gått innan modellen finns i butik utan då har också en fruktansvärt stor summa pengar lagts ut innan modellen ens har börjat att säljas så att pengar börjar att komma in.

Problemet med allt detta är att modeller som baserar sig på film och TV inte säljer lika mycket som vanliga modeller på flygplan, bilar och båtar vilket gör att modelltillverkarna oftast vänder sig till mindre kända asiatiska företag som gör gjutformarna i stål vilket då innebär att kvalitéten på modellerna blir lidande i det stora hela.

Ett mycket bra exempel på detta är Polar Lights i USA som lyckades att få licens av Paramount Studios för att kunna tillverka Star Trek modeller och i och med att licensen kostade skjortan så vände de sig till en asiatisk firma som fick göra gjutformarna i stål men detta var rätt katastrofalt då de lyckades att klanta till det en hel del.

Klingon Battle Cruiser i skala 1:1000 som är en snäpp-ihop modell av skeppet med samma namn från originalserien av Star Trek var snarare i skala 1:1150 eller något dylikt och delarna passade så illa ihop att modellen såg skadeskjuten ut utan korrigering men Polar Lights släppte i alla fall denna modell även om korrigeringar kom senare.

Enterprise NX-01 i skala 1:350 som var en vanlig modell av skeppet med samma namn från den senaste Star Trek TV-serien Enterprise hade också så illa passande delar att även denna modell såg skadeskjuten ut utan korrigering men Polar Lights släppte även denna i alla fall men inga korrigeringar har gjorts och modellen är inte vad den borde.

Nu är detta bara ett enda rått exempel på hur det kan fungera inom modellbranschen vad det gäller modeller som baserar sig på film och TV och detta gäller väl egentligen inte MPCs alla gamla Star Wars modeller som finns än idag då deras dåliga kvalitét förmodligen nu beror på den tidens dåliga teknik men ni förstår säkert i alla fall.

Den andra faktorn som förmodligen nu också gjorde att MPCs alla Star Wars modeller var av mycket dålig kvalitét var det faktum att de nu gjordes för och riktades mot de allra yngsta modellbyggarna som var utan större krav för det är dem modelltillverkarna tjänar de största pengarna på och inte oss lite mer seriösa och riktiga modellbyggare.

Ett mycket bra exempel på just detta är Revell Germany som nu har släppt modeller från Star Wars Episode III: Revenge of the Sith där de flesta modeller utom en är snäpp-ihop modeller i olika skalor för just små-ungar och inte detaljerade skalmodeller av alla skeppen och fordonen i denna nya film utan snarare bara en bunt halv-leksaker.

Vad som för mig är så himla märkligt med dagens modellbransch är att tekniken finns för att kunna göra fina modeller i klass med Hasegawa och Tamiya men ingen använder sig av den för just modeller från film och TV för jag är övertygad om att försäljningssiffrorna för denna typ av modeller skulle öka rejält om en högre kvalitét på dem fanns.

Japan är dock faktiskt ett mycket fint undantag inom modellbranschen då till exempel Japanska modelltillverkaren Bandai gör modeller från film och TV i samma klass som Hasegawa och Tamiya men tyvärr är det då modeller på objekt från typiska Manga filmer och TV-serier men de har släppt lite Star Trek skepp på sistone men tyvärr i olika skalor.

Naturligtvis har jag inte glömt bort Japanska Fine Molds men de har än så länge bara nu gjort X-Wing Fighter, Jedi Starfighter, T.I.E. Fighter, T.I.E. Interceptor och Jango Fett's Slave 1 i skala 1:72 vilka var banbrytande modeller vad det gäller kvalitét och detaljer på film och TV modeller men de verkar att ha slutat med Star Wars.

Att vi ser så lite modeller från film och TV som injektionsgjutna plastmodeller i mycket hög kvalitét beror alltså på att det är en kostnadsfråga samt att det handlar om att det är alldeles för liten lönsamhet på dem för modelltillverkarna och det är därför vi ser MPCs alla gamla Star Wars modeller släppta om och om och om igen.

Detta är inte hela sanningen men en del av den i alla fall...

AATC-86
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/02/27 :  16:38:34  Show Profile Send AATC-86 a Private Message  Reply with Quote
Henrik och jag var hos vår käre IPMS-kamrat Oskar i lördags. Han insisterade på att vi skulle komma förbi och köpa lite av hans grejer.
Han är ju lite speciell, klipper ner delarna från ramen, klipper bort allt "onödigt" från ritningarna, och sist men inte minst: han förpackar sedan modellen i en mindre eller "bättre" låda.
Det sistnämnda störde mig mest, en SdKfz. 9 "FAMO" hör inte hemma i en låda för nåt sketet civil-flygplan!

Nåväl, Revells FAMO för 50kr. var iofs inte så illa pinkat, så fick jag ju ett fint nät som jag kan ha till något.
Jag hann inte riktigt se vad OOM-9 roffade åt sig i all hast, men det gick väl på 150 spänn om jag inte minns fel.

Igår avslutade jag arbetet på min irakiska BRDM-2. Den blev riktigt sjysst tycker jag, ska lägga upp lite bilder på den sen när syrran kommer hem med digitalkameran.

På AATC-86 byggbord just nu:
Började på Revells Puma efter att BRDM-2 kärran var klar.
Italeris Königstiger fortskrider arbetet på. Jobbar med det komplicerade ambush-kamouflaget som många av dessa vagnar hade, och det är pilligt...lyckades skita ner mina händer med mörkbrun färg efter att ha vädrat bandhjulen också...
Slutligen har jag min Fokker Dr. 1, nästan färdig! Ska bara skära lite i dekalerna och limma på propellern när dess färg torkat, sen ska jag börja med min A-wing!

Sweden
En del av det där kände jag redan till, men visst är det sorgligt. Vore det inte för licensavgiften är jag övertygad om att flera hängivna småtillverkare hade gjort en del fina SW-byggsatser.

EDIT: Så, här kommer bilderna på mina senaste alster som blev färdiga i helgen.

Irakisk BRDM-2, Gulfkriget 1991.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/BRDM-2.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/BRDM-2-2.jpg
(Dålig bildkvalité, men bara så ni kan få en viss uppfattning om hur det ser ut.)

Tysk Fokker Dr. 1, Första världskriget 1918. Manfred Von Richthofen, "Röde baronen".
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/Fokdr1-back.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/Fokdr1-front.jpg

Das war alles, för den här gången.

Edited by - AATC-86 on 2005/03/02 12:55:39

OOM-9
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/03/03 :  17:48:25  Show Profile Send OOM-9 a Private Message  Reply with Quote
AATC-86

Jag har fått lusten nu att bygga snart klar med en j-21:a lite målining +dekaler sedan klar!
Snart 3 st starblazers kalara håller på att måla dom!
Ja man har ju tur... vann 250 kr på birka kärran jag åkte med tis-ons!

Det var nog det!

EDIT:

Har två st E.D.F patrol ships kalara imorgon nog....

De va det

EDIT:2

Hittade strategi spel SPACE BATTLE SHIP YAMATO det vore coolt att kanske prova ja hör av dig då skickar jag all info jag har!

Edited by - OOM-9 on 2005/03/05 20:58:12

AATC-86
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/03/07 :  16:08:11  Show Profile Send AATC-86 a Private Message  Reply with Quote
Bonjour!
Vet inte ens om det där blev rättstavat, men nu är jag iaf tillbaka efter en weekend i Paris. Vi gjorde allt det vanliga; var vid Eiffeltornet och Triumfbågen, shoppade, med mera. Men det jag tyckte var roligast var att åka tunnelbana, äta bakelser och sist, men inte minst, besöka den största modellbutiken jag sett; Euromaquette!

Som medlem i IPMS fick jag 10% rabatt av den trevlige expiditen Philippe---->http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/Philippe.jpg.
Trots det så spenderade jag ändå 57 Euro (cirka 520 kr., aight?), och nu i efterhand så ångrar jag att jag var så sparsam...

Men inhandlat blev iaf:
AMT/ERTL- Trade federation droid starfighters (som FAKTISKT är en rätt sjysst byggsats)
Heller- 1/72 VAB 4X4
Extratech- fotoets till Hellers VAB 4X4
Fujimi- 1/76 Panzerkampwagen II
(inkluderat var även lite figurer, en Schwimmwagen och en BMW motorcykel med sidovagn.
RPM- 1/72 Ford Tfc
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/Modellerna.jpg

Och så kunde jag inte låta bli att ta kort på en stridsvagn S, antagligen byggd av någon fransman.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/S-tank2.jpg

OOM-9
Det var trevligt att höra att bygglusten kommit tillbaka! Det var minsann på tiden, med IPMS Open, intervjun och allt.

OOM-9
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/03/07 :  16:42:32  Show Profile Send OOM-9 a Private Message  Reply with Quote
Härligt att det blev många modeller!
57 Euro är 520 kr och det var ju bra att du fick 10% är rätt mycket!
Panzer 2 hade ju rätt bra grejer med!
Ja vi hörs!

jesscali
Invånare i Galaxen

Coruscant

Posted - 2005/03/15 :  22:22:34  Show Profile Send jesscali a Private Message  Reply with Quote
jag vill ha en millenium falcon från hasbro... med han solo och chewbacca till cockpiten... och kanske threepeo och R2 och leia att ha i själva skeppet... kan flickor ha våta drömmar? då har jag det....

I will not condone a course of action that will lead us to war

OOM-9
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/03/16 :  16:51:16  Show Profile Send OOM-9 a Private Message  Reply with Quote
Om du skulle villa ha Millenium falcon så skulle det gå om man kollar på ebay men resten vet jag iten vad du kan hitta det.

AATC-86
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/03/16 :  21:27:39  Show Profile Send AATC-86 a Private Message  Reply with Quote
jesscali
Ah, tekniskt sett så antar jag att tjejer kan ha våta drömmar.
Nu råkar Hasbros Millenium Falcon och de andra figurerna vara "leksaker", vilket inte riktigt är mitt område, men man borde kunna hitta dem alla för en billig penning på tradera eller eBay. Vet att just de två sidorna är de som den gamle räven Vespass brukade använda sig av i sitt samlande.

Kom över på fika så kan vi diskutera dina våta drömmar lite närmare.
(!!!)<-----------OBS!

Övrigt:
Min och kusinens hemsida har fått sig en rejäl uppryckning, där de flesta av mina SW-modeller nu finns att beskåda.
www.bergau.se/modell

OOM-9
Ändra din text du skrev om dig själv, ffs! Annars tar jag copyright på det jag skrev!

Säg till när Kamratposten kommer ut också!

OOM-9
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/03/17 :  18:11:15  Show Profile Send OOM-9 a Private Message  Reply with Quote
ska jag ändra min text den är ju det när vi kollade igenom
japp det ska jag

AATC-86
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/03/17 :  19:32:40  Show Profile Send AATC-86 a Private Message  Reply with Quote
Klarspråk:
Ändra texten på hemsidan i din egen presentation, den som handlar om dig själv. Du behöver inte ändra allt, bara de tre meningar som du kopierade från min presentation.
Katt-fisk?

OOM-9
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/03/18 :  17:11:20  Show Profile Send OOM-9 a Private Message  Reply with Quote
orka................. gör det sen.

jesscali
Invånare i Galaxen

Coruscant

Posted - 2005/03/19 :  18:25:23  Show Profile Send jesscali a Private Message  Reply with Quote
mja... jag tror jag ska kolla med min pappas faster om hon kan hitta dem på k-mart eller toys'r'us i USA först... det står på hasbros hemsida att de finns där... annars får man nog ta och kolla e-bay..

I will not condone a course of action that will lead us to war

OOM-9
Invånare i Galaxen

Geonosis

Posted - 2005/03/20 :  10:39:04  Show Profile Send OOM-9 a Private Message  Reply with Quote
Bor hon i Usa eller?
Ebay skulle jag nog vakat lite hela tiden och kollat på olika priser =).

Page: of 60 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
starwars.nu forum © 2001-2007 starwars.nu Go To Top Of Page
0.42 Snitz Forums 2000