| Author |
Topic  |
|
zuckuss
Invånare i Galaxen

Tatooine
Posted - 2002/10/14 : 22:48:25
|
Vad ska man med prisguider till när dom ändå visar fel i 85% av fallen?
Gå efter eget omdöme BT priser och ebay priser.
BT är faktiskt inte dyr på allt,en del är han faktiskt ganska billig på(och en del är han ruskigt dyr på,så klart)
Jag tycker Biker scouten ligger runt 80-100 dollar Chewie runt 50-70 dollar
|
Report to Moderator  |
|
|
Zantix
Invånare i Galaxen

Coruscant
Posted - 2002/10/15 : 07:43:03
|
zuckuss guiden är bra på många sätt - priserna får man ta med en nypa salt. Man får ju både bilder och lite info om vilka figurer som är ovanliga på vilka kort osv - även om de har glömt vissa.
vespass nja, Bosse rekomenderade den så då tog jag den - spelar egentligen ingen roll iom att jag mest är ute efter info och bilder - och lili ledy är ju tyvärr inte med i någon av versionerna....
Här är äntligen min hemsida! http://hem.passagen.se/lililedy/ Under konstruktion! |
Report to Moderator  |
|
|
Inquisitor
Invånare i Galaxen

Posted - 2002/10/15 : 13:02:14
|
quote:
...guiden är bra på många sätt - priserna får man ta med en nypa salt. Man får ju både bilder och lite info om vilka figurer som är ovanliga på vilka kort osv - även om de har glömt vissa.
Instämmer. Jag ser de olika prisguiderna mer som riktmärken än prisupplysare, och det är ju bilderna man enkelt och smidigt vill åt. Jag skulle personligen vilja se en prisguide som fokuserar på de olika figurernas tillgänglighet, variationer och utföranden. Till exempel där man istället får besked om figurens tillgänglighet, dvs om den är "very rare", "rare" eller "easy to find" osv, osv ( men kanske även en liten siffra för att ange vad som är ett cirkapris ). Jag vill även se en detaljerad förklaring över figurernas/förpackningarnas variationer och utföranden/versioner, t.ex. om det är US-card, tri-logo, orange card, green card m.fl.
En tanke tar form...
------------------------- Som poet gör jag mitt yttersta för att uttrycka mitt innersta.
|
Report to Moderator  |
|
|
vespass
Invånare i Galaxen

Bespin
Posted - 2002/10/15 : 14:38:41
|
Inquisitor
You got point! Men det är dock ett monsterjobb. Kunskapen måste vara bred på alla områden och samtidigt spetsad, svår kombination för författarna som oftast är ensamma entusiaster. Tycker väl själv att Niedemayers CG är tjock som den är nu, men man kan väl räkna med ytterligare ökat omfång när SAGA collektionen skall in på nästa upplaga.
Man kan ju alltid dela up guideböcker i flera efter serier, men hur kul är det? Oftast samlar man på det mesta eller så är man nyfiken på de andra och vill följa med. En lösning är att pappersböckerna försvinner och ersätts med digitala versioner på nätet som ständigt uppdateras med dagsfärska fakta och nyheter… och givetvis värdesiffror!
Tror nog att samlare i kommer att kräva mer bilder och detaljbeskrivning i takt med att "fake-marknaden" ökar. Jakten att hitta "original" blir svårare ju bättre utrustning det spottas ut i datorvärlden.
^^^^^^^^^^^^^^^^ Like Sands Through the Hourglass... So Are the Days of Our Lives!
#2. Kennerklubben – Vice President |
Report to Moderator  |
|
|
vespass
Invånare i Galaxen

Bespin
Posted - 2002/10/19 : 21:10:44
|
Tjabba!
Fått erbjudande om att köpa en Millenium Falcon för $ 25 i samband med ett annat köp. Detta skulle bli min tredje Falcon. Den ser fin ut och "bollen" är det enda som saknas.
Tänker på att frakt från USA är inte nådig för denna. Skall man slå till eller är detta ett onödigt köp? Om man nu planerar på att sälja den vidare i Sverige…
^^^^^^^^^^^^^^^^ Like Sands Through the Hourglass... So Are the Days of Our Lives!
Report to Moderator  |
|
|
heydorn74
Invånare i Galaxen

Tatooine
Posted - 2002/10/19 : 22:04:03
|
quote:
Tänker på att frakt från USA är inte nådig för denna. Skall man slå till eller är detta ett onödigt köp? Om man nu planerar på att sälja den vidare i Sverige…
Frågan är om det lönar sig, kan knappast tänka mig att du får mycket mer än max en 5-hundring i sverige för en Falken.
#4. Kennerklubben - UK Spec. |
Report to Moderator  |
|
|
Wattoman
Invånare i Galaxen

Posted - 2002/10/19 : 22:37:52
|
Vilken säljare!
Budade hem 3st Ep1 moc för en stund sen. Skrev till säljaren och frågade vad frakten med försäkring blev. Hade pratat med honom innan och han skickar figurerna med USPS. Så han sa att jag skulle skicka över postadressen till honom så att han kan beräkna kostnaden. Och det gjorde jag. Men inget svar kom. Förrän jag vann auktionen.
Och vet ni vad jag fick för svar!!!! $40 för 3st moc. Är han helt korkad eller försöker han tjäna lite mer på frakten. Idiot. Jag har kollat med USPS vad dom tar för ett paket till Svedala. $21.75 plus $1.85 för försäkringen($50).
Så jag mailade tillbaka och gav honom dom riktiga uppgifterna!
Nu är det bara att vänta och se om han är lika "snabb" att svara......
*SUR*
Wattoman
|
Report to Moderator  |
|
|
heydorn74
Invånare i Galaxen

Tatooine
Posted - 2002/10/20 : 08:05:54
|
quote:
$40 för 3st moc. Är han helt korkad eller försöker han tjäna lite mer på frakten
Detta är tyvärr inget ovanligt varken från UK eller USA, dom tror tydligen att vi är helt blåsta och dom vill tjäna en extra hacka genom att salta frakten....... protestera högljudt, det hjälper.
#4. Kennerklubben - UK Spec. |
Report to Moderator  |
|
|
Inquisitor
Invånare i Galaxen

Posted - 2002/10/20 : 13:19:36
|
quote:
Och vet ni vad jag fick för svar!!!! $40 för 3st moc. Är han helt korkad eller försöker han tjäna lite mer på frakten. Idiot. Jag har kollat med USPS vad dom tar för ett paket till Svedala. $21.75 plus $1.85 för försäkringen($50).
För ett tag sedan fick jag hem 5 figurer ( moc ) där frakten gick på $11. Jag är ganska slapp med frakten, säger säljaren 11 eller 30 så reflekterar jag knappt, bara betalar. En annan gång betalade jag för en svulstig och försäkrad flygtransport från USA där det då skall ta ca 4 - 5 dagar. Det tog 9 veckor. Snyggisarna hade tagit betalt för Air men skickat paketet - just det - med båt.
Sen hade de givetvis ingen aaaaning hur det hela gått till. Att skylla på Posten fungerar lika bra i USA som Sverige. Vissa saker är verkligen internationella.
------------------------- I´m a lumberjack and I´m okej, I work all night and I sleep all day. |
Report to Moderator  |
|
|
vespass
Invånare i Galaxen

Bespin
Posted - 2002/10/29 : 10:27:12
|
Saknar på mina båda AT-AT "täckplåten" som skyddar glödlampan under hakan. Har ingen aning om hur den ser ut, är det något i den här stilen jag letar efter?

#2. Kennerklubben – Vice President
EDIT---> Tack Heydorn, svårt att missa "skylten"… He-he!
Edited by - vespass on 2002/10/29 18:06:53 |
Report to Moderator  |
|
|
heydorn74
Invånare i Galaxen

Tatooine
Posted - 2002/10/29 : 15:42:07
|
quote:
Saknar på mina båda AT-AT "täckplåten" som skyddar glödlampan under hakan. Har ingen aning om hur den ser ut, är det något i den
Här har du en, dom är ganska lätta att hitta. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1780610395
EDIT>>>> ooops... "no international bidders" 
#4. Kennerklubben – EU Minister
Edited by - heydorn74 on 2002/10/29 17:48:33 |
Report to Moderator  |
|
|
Inquisitor
Invånare i Galaxen

Posted - 2002/10/29 : 21:39:30
|
Måste bara delge övriga om en smått fantastisk händelse med tidigare nämnda AT-AT.
Jag tror jag fick min när jag var runt 6 - 7 år och fick batterier insatta. Men allt eftersom tiden gick packade jag ned min gångare och tog inte fram den förrän sisådär 11 - 12 år senare. Batterijäklarna fungerade fortfarande! Så jag brydde aldrig om mig att byt dem och inte förrän tidigt i våras beslutade jag mig för att ta ur dem, och då fungerade de fortfarande.
Jag kommer inte ihåg vilka sorts batterier de var, jag sparade dem och berättade för så många jag kunde om min upptäckt och en del tyckte det var lika häftigt som jag medan andra reagerade ungefär: "Ja, och?" Tyvärr jag ha slarvat bort/slängt de gamla trotjänarna.
Jag kan tillägga att ingen syra eller liknande hade läckt, batterierna var fortfarande som "nya" till det yttre. Jag måste säga att jag var och är jäkligt imponerad.
Och eftersom detta är en frågetråd tänkte jag ta tillfället i akt att göra 2 saker:
Tacka FLUX för svaret. ( bättre sent än aldrig )
Och, till sist, dvd-släppet närmar sig och jag har kollat runt lite ( kanske inte sådär jättenödvändigt när man bor ca 500 meter från Ginza Musik och har ett par släktingar/vänner som arbetar där ) på olika ställen. Är det någon som sett den s.k. dubbelfilms-dvd´n? Den med TPM & AOTC på samma skiva/box?
------------------------- I´m a lumberjack and I´m okej, I work all night and I sleep all day. |
Report to Moderator  |
|
|
FLUX
Invånare i Galaxen

Coruscant
Posted - 2002/10/29 : 22:55:41
|
Inquisitor: Jag har sett bilder på den... Reklamblad som låg i lunchrummet på jobbet (Toys "R" Us). Eller vad menar du? :)
Jag har (som sagt) köpt mig en Y-vinge. Ännu en gammal barndomsdröm (vad gäller Star Wars) har slagit in. Nu undrar jag... Ska jag sätta i en R5-D4 eller en R2 i den? Jag menar, i reklamen förr i tiden så satt alltid en R5-enhet i den.
Maximum firepower.
|
Report to Moderator  |
|
|
Zantix
Invånare i Galaxen

Coruscant
Posted - 2002/10/30 : 10:22:55
|
FLUX Går man efter Y-wing boxen (vilket jag har gjort) så är det R2 som ska sitta i skeppet.
Här är äntligen min hemsida! http://hem.passagen.se/lililedy/ Under konstruktion!
Edited by - Zantix on 2002/10/30 10:24:33 |
Report to Moderator  |
|
|
vespass
Invånare i Galaxen

Bespin
Posted - 2002/11/02 : 10:04:44
|
Jaha…
Nu har samlandet stagnerat, knappt några leveranser som ligger på vänt och besöken till eBay är väldigt sporadiska. Känns som om det har fått sig en släng av utmattning efter en intensiv köporgie i sommar.
Okej, bidragande orsaker kan ju vara att börsen är tom och att man är alltför förkyld och dålig för att orka bläddara "items", men det känns lite som det kvittar just nu med samlandet.
Tittar bakåt och ser hur lådor, hyllor, ja, typ alla skrymslen är fyllda med SW-lekisar och kartonger på kontoret. Det är knappt att man har tittat på prylarna när de har kommit! Suck!
Flyttar om två månader så det känns hopplöst att ordna till det…
Men vad sysselsätter man sig med när man inte köper och letar fynd? Och har någon kännt samma känsla att blivit trött och uttråkad, som om att verkligheten hunnit ifatt en. Man sitter ju och samlar billigt gammalt skräp för dyra pengar och dyrbar tid. Usch! Nu var jag hård där!
Är det en övergående känsla? Eller är det något som återkommer med jämna mellanrum, olusten?
Kanske bored ha postat det i "Teenage angst-tråden"…
Report to Moderator  |
|
|
Guardian Jedi
Darth Vader

Naboo
Posted - 2002/11/02 : 10:36:19
|
Nej vespass du är inte ensam om denna känsla. Jag liksom du har ibland funderat på om det verkligen är värt att spendera tusenlappar på dessa plastfigurer när det finns så mycket annat (nyttigt) man skulle kunna köpa för dessa pengar.
Man upptäcker plötsligt att själva samlandet att få hem nya postlappar (numera ICA-lappar) varje vecka är roligare än att ha figurerna... dessutom som sagt så går ju en del pengar vilket medför att verkligheten ibland hinner ifatt en precis som du skriver. Så jag kan ärligt säga att jag förstår precis hur du känner dig
Jag tror nog tyvärr att denna "olust" är något som återkommer med jämna mellanrum. Jag har dock upptäckt ett perfekt botemedel mot den, se en Star Wars film och du förstår direkt igen varför du gör det du gör (plus att du även kompenserar lite av den tid som du annars spenderar på ebay)
"Hang in there!"
|
Report to Moderator  |
|
|
Inquisitor
Invånare i Galaxen

Posted - 2002/11/03 : 12:02:25
|
quote:
Men vad sysselsätter man sig med när man inte köper och letar fynd? Och har någon kännt samma känsla att blivit trött och uttråkad, som om att verkligheten hunnit ifatt en. Man sitter ju och samlar billigt gammalt skräp för dyra pengar och dyrbar tid. Usch! Nu var jag hård där!
Är det en övergående känsla? Eller är det något som återkommer med jämna mellanrum, olusten?
Nej, du är verkligen inte ensam. Precis som Guardian Jedi påpekade så uppstår sådana tankar lite då och då hos alla som samlar.
Jag har ju samlat så länge jag kan minnas. Men man kanske inte skall kalla det samlande, till en början var det ju mest lek. Ganska långa perioder har mitt samlande dock legat på is. Det tog ju slut någonstans kring 87 - 88 och startade upp ordentligt igen runt 96 - 97. Mellan 97 och 01 var dock mitt intresse för samlandet i sig ganska svalt. Nu går det för högvarv med enstaka lugna stunder.
Samlande, oavsett vad man samlar på, har väl sina dalar och toppar. Eftersom vi här har valt att samla på starwarsleksaker så känner vi oss kanske mer utsatta än de som brinner för frimärks- eller diverse konstsamlande. Det finns ju en slags hierarki bland såväl intresseområden som samlande. Det är inte "fint" att samla på starwarsleksaker, men däremot "fint" att samla på frimärken. Det är likaså fullt accepterat att som intresse ha trav, fotboll eller hårvård mm men inte rumsrent att tycka om Star Wars utöver ett filmintresse. Star Wars-intresserade hamnar ungefär i samma fack som seriesamlare eller annat jämförbart nörderi.
Men varför rangordna passion? Är min passion mindre värd än den som reser landet runt och visar upp sina hundar? Är det ett riktigt intresse? Jag känner inte längre ångest för att jag samlar på sw-leksaker. Varför skulle jag göra det? Jag sysslar ju inte med samlande på heltid och är inte avundsjuk på de som gör det. Jag har ju andra intressen, idrott t.ex. Jag är således inte "insnöad" på SW även om det är en av mina käraste passioner. Så på din fråga huruvida det är övergående med olustkänslan, så kan jag ärligt svara "ja". Nu är jag otroligt nyfiken på dvd´n t.ex. Och det är en otrolig "tillfredsställelse" att kunna se på filmerna och tänka: "den där har jag, den där har jag, den där har jag" osv, osv, osv.
Och på tal om minst sagt konstiga idéer. Smaka på den här:
Jag samlar ju som bekant på det mesta med SW-loggon på. Mestadels blir det nytt, men när tillfälle ges så kompletterar jag även mitt vintage. Men jag blandar inte mitt nyinköpta vintage med det vintage jag lekte med som barn. Varför? Jo, jag tycker det vore att "förråda" mina gamla hederliga vintageprylar som jag lekt med som barn och som jag har minnen från. Jag känner mig bisarrt nog "otrogen" mot mitt gamla vintage.
Ja, jag vet. Det är snart dags att leta i gula sidorna under "p" och boka tid.
Report to Moderator  |
|
|
FLUX
Invånare i Galaxen

Coruscant
Posted - 2002/11/03 : 18:19:45
|
Ångest? Det känner jag inte igen. Möjligtvis en jättekort känsla när man precis betalar för den där "plastbiten". Nej, jag är helt på det klara varför jag samlar på SW-prylar. Jag samlar nästan uteslutande på vintage saker, och då lösa. Jag samlar på dessa saker av den enkla anledningen att det är en sådan oerhörd nostalgitripp. När jag var en liten parvel så hade man en hel del SW-leksaker. Föräldrarna var ganska generösa mot mig och min bror. Alla saker vi inte fick, men drömde om (och kryssade för i kataloger). Dessa saker (Slave 1, Y-vingen, figurer osv) är de jag köper nu. Äntligen får jag hålla i min Y-vinge. Äntligen får min gamla Boba Fett sitta i sin Slave 1. Äntligen får AT-AT drivern köra sin AT-AT. Jag uppfyller helt enkelt mina gamla "barndomsdrömmar" (eller önskningar). Att köpa massa Ep1- och POTJ-leksaker ser jag inget som helst intress i. Det är ingen "kärlek" i dem. Sedan att folk tycker att det är skumt att samla på gamla leksaker bryr mig inte i ryggen. Jag är alldeles för gammal för att bry mig om ifall folk kallar mig "nörd". Om sanningen ska fram så blir de flesta ganska imponerade av samlingen när dom kommer på besök för första gången. De vill gärna ta fram sakerna och leka lite.
LÄNGE LEVE VINTAGE!
PS. Har ni tänk på vad gott det luktar om gamla Star Wars-leksaker? Det doftar barndom... DS.
Maximum firepower.
http://collection.homeip.net
Edited by - FLUX on 2002/11/03 18:24:45 |
Report to Moderator  |
|
|
heydorn74
Invånare i Galaxen

Tatooine
Posted - 2002/11/06 : 23:03:35
|
Är det någon som vet om det lönar sig att AFA gradera sina (vissa) MOC´s???? Har dom någon site med info & priser?
 #4. Kennerklubben – EU Minister |
Report to Moderator  |
|
|
vespass
Invånare i Galaxen

Bespin
Posted - 2002/11/07 : 00:10:27
|
Har dom någon site med info & priser? Jag hade gjort det om jag var säker på att ha funnit en riktig godbit. Det kan bli lite utlägg för graderingen och frakten fram/tillbaka, men det är inga pengar jämfört mot vad du får tillbaka vid en eventuell försäljning av din AFA.
Sedan är det det här med asken, mycket bra skydd mot alla sorters "olyckor" och det ser ganska "fett" ut på hyllan! 
------------> Klicka du dig in här!
Report to Moderator  |
|
|
vespass
Invånare i Galaxen

Bespin
Posted - 2002/11/13 : 23:33:33
|
Hmm…?
Ser att iambright har auktion på en BLUE SNAGGLETOOTH. Kan inte säga att jag litar på honom, 1500:- är mycket pengar och den ser lite väl för bra ut i skicket. Men vad vet jag? Som inte ens äger en röd Snaggle!
Man har blivit lite misstänksam sedan man hittade den där snubben som gjorde vintagedyrgripar som senare såldes billigt, jag kunde då inte se någon skillnad! 
Är denna figur schysst?
 #2. Kennerklubben – Vice Truckförare
Edited by - vespass on 2002/11/13 23:35:10 |
Report to Moderator  |
|
|
Ironfist
Invånare i Galaxen

Posted - 2002/11/14 : 00:06:57
|
vespass: 1500SEK är väldigt dyrt med tanke på att bilden inte ens är den riktiga. I tråden Säljare/köpare att undvika har vi diskuterat just Iambright och kommit fram till att han snor andras bilder och använder i auktionen.
Sök efter Blue Snaggletooth på eBay istället. Där finns mängder och slutprisen brukar hamna mellan 1200-1300kr för en fin jäkel.
Mitt råd: köp inte något av Iambright.
EDIT: Ser att han lagt upp denna till budgivning också: Cantina Adventure Set MIB C9 - Är bilden hans tro?
 #0. Kennerklubben - Kennerbiatch
Edited by - Ironfist on 2002/11/14 01:23:11 |
Report to Moderator  |
|
|
heydorn74
Invånare i Galaxen

Tatooine
Posted - 2002/11/14 : 00:21:16
|
Vespass, jag instämmer fullt med Ironfist. Iambright har alldeles för mycket fuffens för sig, det finns många fina på eBay för runt 1000 lappen så det är inte värt att chansa.
 #4. Kennerklubben – EU Minister |
Report to Moderator  |
|
|
Wattoman
Invånare i Galaxen

Posted - 2002/11/14 : 18:03:17
|
quote: Iambright har alldeles för mycket fuffens för sig
Instämmer helt. Jag skulle aldrig handla av den killen. Med tanke på att han inte svarar på mailen man skickar och hans feedback på eBay talar ju för sig själv.
Iambrights feedback alias rare_starwars
Wattoman Kom med första rätta svaret i A.F.C-tävlingen Wattoman´s Place "Don´t getta me wrongo. I have great faith in the boy"
|
Report to Moderator  |
|
|
vespass
Invånare i Galaxen

Bespin
Posted - 2002/11/23 : 18:15:50
|
En liten undran…
Någon som vet ursprunget på denna bootleg, AT-AT driver, säljaren är lite oviss om det. Lite intresserad då denna är enligt mig snyggare än originalet.
Lägger med de andra, innan de försvinner, om det är till någon hjälp…
-----> ACKBAR -----> EMPEREUR -----> KLAATU -----> WEEQUAY
 #2. Kennerklubben – Vice President "- – — Måntiaaaaara aaattack!!" |
Report to Moderator  |
|
Topic  |
|